Open
X

Vijftig Tinten Kaas.

Vijftig Tinten Kaas

Vijftig Tinten Kaas

Mijn favoriete kaasverkoper Kees zat op een krukje in zijn marktkraam naar een scherm te turen. Er waren even geen klanten. Ik vroeg me af wat hij deed. Bij navraag antwoordde Kees: ` Ik zit te lezen op een e-reader. Dan ziet niemand wat ik lees.’ `Wat lees je dan?’ vroeg ik nieuwsgierig. ‘Vijftig tinten grijs. Maar ik kom er wat moeilijk doorheen, ik ben pas op pagina 40. Het is niet zo goed geschreven hè. Maar ja, je moet een beetje weten wat je vrouwelijke clientèle bezig houdt. Alles voor de klanten uiteraard.’ Hij grijnsde. Diezelfde Kees vroeg mij laatst of hij bij mij een training klantvriendelijkheid kon volgen. Maar nu wist ik het zeker: dat heeft Kees helemaal niet nodig.

Als ik zin heb in een praatje dan haakt Kees daar vrolijk op in. Maar stel dat ik heel gehaast aan was komen lopen en ongeduldig had gezegd, `doe mij een pond belegen’. Dan zou Kees natuurlijk niet hebben gezegd `Een pond belegen, zeker, maar weet je wat ik hier stiekem zit te doen nu het even rustig is? Raden…’
Als ik me laat ontvallen dat ik last heb van de crisis dan zoekt Kees zijn goedkoopste belegen kaas uit en zegt `Het is €5,15 maar daar maken we €5,- van. ‘
Als ik twijfel welke kaas ik zal nemen dan laat hij me diverse soorten proeven.
Als ik geen zin heb om na te denken zegt hij `ik heb deze week een kaas bij me, die moet je echt proberen.’
Kortom, Kees sluit aan bij wat zijn klanten willen. Daarom is hij populair en verkoopt hij veel kaas.
Hele lekkere kaas uiteraard.


ElsjeB

Ik kan je helpen om werknemers te laten oefenen met klantvriendelijk gedrag. Ze kunnen ervaren hoe ze op verschillende soorten klanten kunnen aansluiten. Kijk voor soorten trainingen op www.elsjeb.nl/acteren-in-trainingen/


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *