Open
X

Hum hum hum

 

 

 

Deze Ezine

Je krijgt deze eZine omdat we hebben samengewerkt, omdat je belangstelling hebt getoond voor mijn werk of omdat je je hebt aangemeld. Je kan je ten allen tijde afmelden. Wil je reageren dan kan dat op www.elsjeb.nl/ezines. Daar zie je ook de oudere Ezines.
Als je denkt dat iemand anders deze Ezine graag zou willen lezen dan vind ik het fijn als je hem doorstuurt.
Schrijf je hier in als je deze Ezine nog niet maandelijks rechtstreeks ontvangt.

ElsjeB, wat kan je ermee?
ElsjeB helpt mensen te oefenen met lastige gesprekken. Ik acteer, de deelnemer leert.
ElsjeB toetst in assessments hoe iemand een gesprek voert.
ElsjeB geeft trainingen improvisatietheater aan volwassenen.

Filmpje

Vorige maand nam ik een kort filmpje op met studenten van het Media College te Amsterdam. Als je me wilt zien als moeder van Frederic kan je kijken op Vimeo.

 

In dit nummer

Berichtje van Elsbeth
Hoofdartikel: Hum hum hum (als klanten niet luisteren naar              jouw oplossing)
Dienst onder de loep
Filmpje Frederic


Berichtje van Elsbeth

Ik zou in het hoofdartikel van deze eZine dolgraag hebben geschreven over de onderbroeken van mijn moeder. Maar volgens de marketinggoeroe wiens eZineprogramma ik volg mag dat niet. In het hoofdartikel moet ik alleen hele zinnige dingen schrijven zodat jullie weten wat ik allemaal kan en weet. Ze heeft een punt want het aantal abonnees stijgt nauwelijks en hetzelfde geldt voor mijn klantenbestand. Dus we proberen het gewoon een keer. Op mijn website kan je vertellen wat je er van vindt.


Hum hum hum

Regelmatig hoor ik van dienstverleners, verkopers en bijvoorbeeld balie-medewerkers dat ze klanten graag oplossingen bieden voor klachten of problemen maar dat sommige klanten `gewoon niet willen luisteren’.  Zulke gesprekken kosten veel tijd en energie en je houdt er een onprettig gevoel aan over en de klant natuurlijk ook. Je kan er zelfs klanten mee kwijt raken. De oorzaak wordt meestal bij de `lastige’ klant gelegd. Aangezien je de klanten niet kan veranderen zal je het als professional echter zelf op moeten lossen.
Een goede oplossing hiervoor is om te kijken of je de klant voldoende ruimte geeft om te mopperen. Neem de tijd om naar de klant te luisteren. Laat merken dat je hoort wat hij zegt door dingen te herhalen of samen te vatten. Toon begrip voor datgene waar je begrip voor op kunt brengen en meen dat dus ook. Als de klant hierdoor rustiger wordt (en ik garandeer je dat dat heel vaak zal zijn) kan je kijken of hij toe is aan een oplossing. En omdat je zo goed geluisterd hebt weet je ook welke oplossing bij de klant past. Vaak is het luisteren zelf al een deel van de oplossing.
Een investering in het begin van het gesprek zal je verderop in het gesprek tijd en moeite besparen, jij krijgt meer plezier in je werk, de klant is blijer.
Ik kom dit graag met je (werknemers, collega’s) oefenen.


Dienst onder de loep

Zouden de mensen in jouw team wel wat beter mogen samenwerken? Meer een team zijn? In een workshop improviseren werken we op een hele zinvolle manier samen en heb je ook nog eens veel lol met elkaar. En wist jij dat je collega zo goed kon…….? Voor een workshop op maat bel 06 20884499.

 

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *